26ژوئیه 2023 - اولین قانون برای افرادی که دیابت نوع 2 برای آنها تشخیص داده شده است، خوردن یک رژیم غذایی سالم و مغذی است. توجه به کالری دریافتی و همچنین مواد مغذی موجود در غذاهای مختلف، جزء لاینفک زندگی یک فرد دیابتی می شود. با این حال، این روش تغذیه ای ممکن است کافی نباشد، در حقیقت درجه ی فرآوری غذاهایی که در نهایت در بشقاب آنها قرار می گیرد، نقش مهمی در تعیین وضعیت سلامت آینده ی افراد مبتلا به این بیماری بازی می کند. همانطور که در مطالعات بر روی جمعیت عمومی گزارش شده است، این محصولات به عنوان "فوق العاده فرآوری شده" توصیف می شوند و با پیامدهای نامطلوب سلامتی مرتبط هستند.

مطالعه ی محققان دپارتمان اپیدمیولوژی و پیشگیری در انستیتوی IRCCS Neuromed در Pozzilli، در ایتالیا انجام و در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، اکنون تجزیه و تحلیل کرده است که آیا مصرف غذاهای فوق فرآوری شده می تواند یک عامل خطر برای افراد آسیب پذیرتر، مانند کسانی که از دیابت نوع 2 رنج می برند، باشد یا خیر.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که مصرف زیاد غذاهای فوق فرآوری شده با افزایش قابل توجهی در خطر مرگ و میر، به ویژه در اثر بیماری های قلبی عروقی، صرف نظر از کیفیت تغذیه ای رژیم غذایی(مانند رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای) مرتبط است.

غذاهای فوق فرآوری شده محصولاتی هستند که اغلب تحت مراحل فرآوری شدید قرار گرفته اند، و به طور جزئی یا کامل با موادی ساخته شده اند که معمولاً در آشپزخانه استفاده نمی شوند (مانند پروتئین های هیدرولیز شده، مالتودکسترین ها، چربی های هیدروژنه)، همچنین حاوی چندین افزودنی غذایی مانند رنگ ها، نگهدارنده ها، آنتی اکسیدان ها، تقویت کننده های طعم و شیرین کننده ها هستند.

هدف اصلی آنها بهبود خواص تغذیه ای غذا نیست، بلکه افزایش طعم، ظاهر و ماندگاری آن است. هنگامی که صحبت از غذاهای فوق فرآوری شده می شود، تنقلات بسته بندی شده، نوشیدنی های گازدار و شیرین، وعده های غذایی آماده و فست فود بلافاصله به ذهن خطور می کند. درست است، اما آنها کل وضعیت را نشان نمی دهند: سطح فرآوری و همچنین استفاده از افزودنی ها، ویژگی هایی هستند که همچنین می توان آنها را در غذاهایی که ممکن است سالم بدانیم، مانند ماست میوه ای، غلات صبحانه، کراکر و بخش زیادی از جایگزین های گوشت یافت.

محققان ایتالیایی داده‌های مطالعه بزرگ Moli-sani را تجزیه و تحلیل کردند و به طور خاص 1066 شرکت‌کننده را که در ورود به مطالعه در سال‌های 2005-2010 تحت تأثیر دیابت نوع 2 قرار داشتند، مورد بررسی قرار دادند.

ماریالائورا بوناچیو، نویسنده ی اول این مقاله و اپیدمیولوژیست دپارتمان اپیدمیولوژی و پیشگیری انستیتویIRCCS Neuromed ، گفت: در طول یک پیگیری متوسط 12 ساله، مشاهده کردیم که رژیم غذایی غنی از غذاهای فوق فرآوری شده، افراد مبتلا به دیابت را در معرض خطر بیشتری برای مرگ قرار می دهد.

او افزود: خطر مرگ به هر دلیلی در شرکت کنندگانی که مصرف مقادیر بیشتری از غذاهای فوق فرآوری شده را گزارش کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر از این محصولات مصرف می کردند، 60 درصد بیشتر بود. خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی، که یکی از علل اصلی مرگ و میر افراد مبتلا به دیابت است، بیش از دو برابر بود.

پرفسور لیسیا یاکوویلو، مدیر دپارتمان و استاد بهداشت در دانشگاه اینسوبریا وارسه و کومو، گفت: یکی از جالب ترین نتایج این مطالعه این است که افزایش خطر مرتبط با غذاهای فوق فرآوری شده حتی زمانی که شرکت کنندگان به خوبی از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کردند، مشاهده شد. این یافته ها نشان می دهد که اگر سهم رژیم غذایی غذاهای فوق فرآوری شده بالا باشد، مزایای بالقوه یک رژیم غذایی سالم مدیترانه ای، کلاً ناپدید می شود.

این نتایج ممکن است پیامدهای مهمی برای دستورالعمل های رژیم غذایی آینده برای مدیریت دیابت نوع 2 داشته باشد. علاوه بر اتخاذ یک رژیم غذایی بر اساس نیازهای تغذیه ای شناخته شده، توصیه های غذایی همچنین باید بر محدود کردن مصرف غذاهای فوق العاده فرآوری شده تا حد امکان تاکید کنند. در این زمینه، و نه تنها برای افراد مبتلا به دیابت، باید بر روی برچسب‌های تغذیه ای در جلوی بسته اطلاعاتی در مورد درجه ی فرآوری مواد غذایی، درج شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-07-people-diabetes-healthy-diet-rich.html